Boekrecensie: “A new model” van Ashley Graham

Als ik iemand intens mooi vind is het Ashley Graham wel. Over een girlcrush gesproken… In 2017 bracht dit supermodel haar boek uit: “A new model. What confidence, beauty & power really look like.” Benieuwd naar wat ik daarvan vind?

Wie Ashley Graham kent, kent haar waarschijnlijk als een ‘plus size model’. Iets waar ze over vrijwel de hele wereld beroemd om is, maar waar ze zich zelf eigenlijk niet eens zo van nature op richt. Natuurlijk weet ze hartstikke goed dat ze een plus size model is. Maar de term ‘plus size’ beschrijft ze liever als ‘my size’. Na een jarenlange harde leerschool in de fashion industry door te hebben gemaakt, noemt ze zichzelf nu een body activist. Haar roeping? Vrouwen van over de hele wereld laten weten dat AL hun vormen mooi zijn. En dat ze overal geaccepteerd zouden moeten worden. Dat laatste gebeurt helaas nog niet altijd, maar daar wordt – onder andere door Ashley – hard aan gewerkt.

It’s funny that the thing I’m know for – my size – is not something I’m naturally focused on.

Over het boek

Het boek is in 2017 uitgebracht en vrijwel overal positief ontvangen. Het boek begint met een krachtige introductie, waarin het voelt alsof Ashley haar verhaal persoonlijk tegen je aan het vertellen is. Al snel wordt duidelijk wie háár grote voorbeeld is: Ashley’s moeder. En velen van ons kunnen zich, denk ik – bewust of onbewust – hiermee identificeren. Ik weet in ieder geval dat ik de meeste waarden en normen in mijn leven óók van mijn moeder heb meegekregen.

“A new model” vervolgt met een aantal hoofdstukken waarin kernboodschappen zijn verwikkeld. Het zou zonde zijn om nu al teveel daarvan hier prijs te geven, maar wat ik je wel kan vertellen is dat het boek heerlijk wegleest.

De uiteindelijke boodschap van Ashley is krachtig:

Onze maatschappij is hard en mensen zullen altijd een mening over je hebben. Of je nu te dik, te dun, te luid of te stil bent. Niemand is perfect. Maar échte schoonheid komt van binnen. Wie in zichzelf gelooft, zichzelf accepteert en weet wat ze waard is, zal zelfvertrouwen uitstralen en positiviteit aantrekken.

Wil je het boek zelf ook kopen?